Ha megnézed ezeket máshogy fogod látni a reklámvilágot! – 1. rész

Szokásunkhoz híven indítsunk most is egy közhellyel: a marketing legfontosabb eleme a kreativitás!
A második közhelyünk pedig legyen az, hogy: “azért közhely,  mert igaz.” 🙂
Tagadni nincs mit, reklám és reklám között rengeteg különbség lehet, azonban nem mindegy, hogy a minőségét vagy a hatékonyságát vizsgáljuk. Ha eladja a terméket, akkor kétség sem férhet hozzá, hogy hatékony és eléri a célját. Ne ringassuk magunkat abba az álomvilágba, hogy nem csakis és kizárólag arra találták ki, hogy a terméket a zsebünkbe betegye, a pénzt meg onnan kivegye.
Ha viszont egy reklám minőségében jó, az pont annak az álomvilágnak a megtestesülése, amibe ugyebár nem ringatjuk magunkat. De ez még  nem jelenti azt, hogy nem is létezik. Utóbbi eset, sajnos vagy nem sajnos, de általában már azoknál áll fent, akiknek előbbi már nem igazán jelent kihívást. Azok a világmárkák, multik és hasonló cégóriások, akiknek a termék és-, márkaneve képes “saját magát is eladni” kezükbe kapják azt a lehetőséget, hogy hatalmas költségkerettel ugyan, de ettől függetlenül kreatív és szórakoztató módon tárják elénk a marketing végtelenül mély bugyrait, ezzel természetesen még jobban kiépítve saját márkanevüket. Öngeneráló folyamat? Igen. Ördögtől való jelenség? háát… 🙂
Nyilván a kisebb vállalkozások a pokolba küldenék az összes céget, aki nem a helyi újság apróhirdetési között hirdet “az én termékem a megyében a legjobb” jeligével.  Azonban nekik azt tanácsoljuk: élvezd, tanulj és fogadd el.
Nincs más lehetőségünk,mint elfogadni, hogy az ilyen óriásvállalatok marketingje és a saját KKV-unk között körülbelül akkora a különbség mint a LedTV és a nokedliszaggató között. Egészen más felhasználási, célzási és kiaknázási körülményeket kíván. No meg persze a költségkeret sem ugyan az. Ez nem jó, nem rossz, ez csak úgy van. Ezért kell elfogadnod.
Tanulni azonban lehet és érdemes belőle. Átvenni nyilván lehetetlen, hacsak nem adod el a házad, csak azért mert eszedbe jutott egy zseniális reklámötlet és ezt szeretnéd egy országos TV-n viszontlátni, azonban az átformálás, személyre szabás lehetősége a te kezedben is ott van, neked csak azt kell eldöntened élsz e vele.
Élvezd! Mert lehet. Ha le tudod egy picit rakni a “marketinges észjárást” (hidd el: mi tudjuk, hogy ez igencsak nehéz 🙂 ) és hátra tudsz dőlni, akkor remekül fogsz szórakozni.
Úgyhogy most mutatunk egy pár példát, amiből akár ötletet is meríthetsz, de mindenek előtt élvezd ki, hogy nem egy papírtábláról kell leolvasnod, hogy “Vámház körút 9”.

Volt szó róla, hogy ég és föld a költségvetés. Nos…izé. Hát itt nemhogy építettek, létrehoztak egy milliós konstrukciót, hanem eltávolítottak három deszkát egy padból. Azonban ha nem is közvetlenül a szemünk előtt, de ebben a reklámban is milliók/milliárdok vannak. Hogy miért?
Mert ha a te helyi céged nevében eltávolítasz három deszkát és még oda is rakod a logodat, az a minimum hogy a lakosok FB oldalán kikiáltanak pitiáner vandál csalónak, de ha szerencséd van még a rend őreivel is meggyűlik a bajod. Azonban azzal, hogy a Nike az elmúlt évek/évtizedek (és milliárdok) alatt kiépített egy olyan  erős brandet, mint amilyet,  az egyenesen megvédi és hétköznapi vandálokból hősöket farag a marketingesekből.
De ezen kívül van még egy fontos különbség: nekik eszükbe jutott, másnak nem. 1-0 oda.

rek2_0

Ez is eszükbe jutott. Már nem a Nikenak.. ez most éppen az Arielnek, de ez lényegében mindegy.
A helyzet természetesen ugyan az, mint az előbb. Az emberek nagy többsége tudja mi a termék, mindösszesen abból a sarokba helyezett kis feliratból, és így tud működni maga az installáció is. Tehát itt is a brandjükre alapoznak, de ugyanúgy itt is egy remek ötletet tártak elénk.

rek_0

Na igen, ez már azért anyagilag is más téma. Egy ekkora óriásplakát felületének bérleti díja minket valószínűleg maximum rémálmainkban kísért, és akkor még nem is beszéltünk magáról a plakátról. Viszont marketing szakember volt a talpán aki ilyen szinten ki tudta használni a felület adottságait. 3D-s, vonzza a tekintetet és ami egy ilyen reklámnál talán a legfontosabb: ha ketten sétáltok az utcán és te felnézve ezt meglátod, akkor nincs az a nap amikor nem rángatod addig a társad karját, amíg ő is fel nem néz.

rek7_0

Sok mindent nem kell erről elmondani. Minden tekintetben olyasmi, mint az előző alanyunk, annyi kis különbséggel, hogy ez még mozog is, így még látványosabb és több embert tud elérni. Nem tudjuk, hogy az jót jelent e a Mars alkalmazottaira nézve, hogy egy kamiont látva nekik egy szelet csoki jut eszükbe, de végtére is, ez a dolguk 😀

rek94_0

Habár itt számunkra még kérdés,  hogy pontosan mit reklámoz a “plakát” (kommentben írja meg aki megfejti), de minden esetre az hatalmas jó pont, hogy interaktív. Nagy divatja van ezeknek mostanában, de ez nem véletlen. Az emberek kezdik megszokni, hogy nem csak szemlélődők, hanem résztvevők, nem csak fogyasztanak, hanem generálnak. Most azt is megszokhatják, hogy nem csak elsétálnak a plakát előtt, hanem ezzel fel is kapcsolják a villanyt.

rek5_0

Ez habár nem egészen interaktív (bár, ahogy nézzük), viszont cserébe hatalmas. Mármint hogy óriási. ÓRIÁSI.
Egy ekkora tákolmány nem olcsó mulatság de az biztos, hogy még a legfigyelmetlenebbek tekintetét is megragadja.
…és ne feledjük, 2015-öt írunk. Ha valami ekkorával találkoznak az emberek, az egyenes út ahhoz, hogy legközelebb az Instagramon vagy a Facebookon lássuk viszont. Az meg már a csillagos ég….

rek93_0

Na itt meg aztán már minden van. A brand magáért beszél. Azt lefogadom, hogy ha ezt meglátod a strandon akkor úgy mutogatod mint egy kisgyerek. A helyi viszonyokat a végtelenségig kiaknázza. Szuperinteraktív, sőt itt még az a tényező is bejön, hogy ha egyenesen utálod a Sprite-ot, akkor is oda fogsz állni, hiszen ha le akarsz zuhanyozni, akkor le akarsz zuhanyozni. Valamint ha nem is olyan hatalmas, mint Olvier Kahn, azért azt lefogadom, hogy mikor ezt telepítették, akkor azért erősen jelen volt a közösségi oldalakon.

rek92_0

Nos, ez volt az első rész, jövő héten újabb szórakoztató és kreatív reklámötletekkel jövünk a nagyvilágból.
Addig azonban, ezekből motivációt nyerve, feküdjünk rá a Te céged marketingjére!
Ehhez nincs más dolgod mint írni nekünk, a többi már történelem…lesz 😉
Creative Agent

Szerző: Mándi Ferenc | Módosítva: 2015-november-9


Tárhely Bérlés Social Babysitting BM Média