“Sok legyet egy csapásra” – Technikák, amikkel lehetetlen hibázni marketingünk során

Mint már oly sokszor említettük, egy jó és szórakoztató reklám egyik alapköve az interaktivitás. Nem feltétele, de ha okosan ki van találva önmagában is képes elképesztő sikerfaktort generálni. Nyilván ez az emberek társasági lényének kiaknázásán alapul. Szeretjük egymással megosztani az élményeinket, így ha valamibe bevonnak minket, ami még a tetejébe nem is egészen hétköznapi, azt bizony annyi felé fogjuk majd kürtölni, amennyi felé csak tudjuk. Ezek a jól ismert történetek, amik mindig úgy kezdődnek, hogy “képzeld mit történt velem” vagy “nem fogod elhinni”…
Innen már csak egy lépés beleképzelni magunkat a helyzetbe, hogy ezek után a bevezető szavak után a mi cégünk dicsőítése következik. Ugye milyen melengető érzés? Nemhiába, hisz ez reklámunk lényege.

Nemcsak, hogy sokszor említettük, de rengeteg remek példát is bemutattunk, hogy hogyan alkalmazzák a világ vezető kreatív csapatai ezt az igencsak hatékony fegyvert, ám most szintet lépünk.

De mielőtt még lerántanánk a leplet csak gyors léptékben szaladjunk át egy pár elméleti kapaszkodón, amit a fent említett kreatív csapat tagjai betéve tudnak és neked is segíthet, hogy hatékonyabbá tehesd céges marketinged.
Ahhoz, hogy átfogó, mély és rendszerezett tudást halmozz fel sajnos nem lesz elég ez a cikk, mert végtelenül hosszú lenne, így szolgáljon ez egyfajta kedvcsinálóként.

Első körben a kölcsönösség elve. Ez szinte a legalapvetőbb meggyőzési technika, amivel nap mint nap találkozhatunk. Lényegében annyit tesz, hogy ha kapunk valamit, emberi mivoltunkból és ösztönösen belénk ivódott alaptulajdonságunkként azt minden áron viszonozni szeretnénk és erre az esetek nagy többségében meg is találjuk a megoldást. Ha megtudjuk, hogy karácsonykor egy távolabbi ismerősünktől kapunk egy meleg pulcsit, nem nagyon jut eszembe olyan, aki ne vásárolna valamit viszonzásul, akarva akaratlanul. De, hogy kihagyjuk a családot, ugyan ezen az elven működik a hipermarketekben kihelyezett sajt-pálinka-sör kóstoltatás. Meglepődnénk, ha tudnánk hányan vásárolnak az adott termékből még akkor is, ha nem ízlik nekik, csak mert úgy érzik, ha nekem azt ingyen adták az a minimum hogy veszek egy csomaggal belőle.

Aztán itt van nekünk a tekintély elve. Ez is egy bevett formája az eladásnak. Az ismert és elismert emberek szavára valamiért jobban adunk, hisszük, hogy mivel ők sikeresek, ennek az okai az életformájukból erednek és ezért tudat alatt igyekszünk követni őket, hátha nekünk is bejön. Ezért reklámoz kávét George Clooney, energiaitalt Sebastian Vettel, mobilszolgáltatót a vízilabda válogatottunk és a sor végtelen. Persze nehéz megmondani, hogy miért lenne Clooney jobb színész a kapszulás kávétól, de itt nem ez a lényeg. A lényeg, hogy ő ő.

Na meg persze az elvárások megsértésének elmélete. Az elmélet neve egy az egyben lefedi miről is van szó. Társadalmunknak vannak szabályai, rendszere, úgy nevezett normák melyek szerint élünk. Vannak akik mereven betartják ezeket és vannak akik szabadosan értelmezik, de mindannyiunkra hatással van ez a keretrendszer. Pontosan ezen alapszik, hogy ha el akarunk érni valamit, néha nem árt megkerülni, áthágni, kicselezni ezeket a szabályokat. Előző cikkeinkben számtalan alkalommal megfigyelhettük a jelenséget. Több méter magas Sprite-automata amiben zuhanyozhatok? Oliver Kahn az autópálya fölött vetődik? Egy pad, aminek nincsen ülőfelülete? A válasz mindig csak igen. Igen, meglepő. Igen, szokatlan. Igen, sérti az elvárásainkat…és végül igen, elmeséljük ha beértünk a munkahelyünkre.

Nade most, akkor következzék a várva várt pillanat. A Walkers chipsgyár (nálunk Lay’s-ként ismert) marketingosztályától származik az ötlet, ami előtt mi hivatalosan is térdre borulunk.
A helyszín London, egy buszmegálló. Látszólag egy átlagos chipsautomata, ám némileg eltér. Első sorban ingyen chipset oszt. Ez közismertebb nevén termékmintaként szerepel és etalon példája a kölcsönösség elvének. Ami pedig a hőn áhított interaktivitást illeti: nem csak úgy kapjuk a chipset, meg kell dolgoznunk érte, ezáltal el is köteleződünk de az majd egy későbbi témánk lesz 🙂
Tweeter-en kell üzennünk, és ha ez megvan a gépben ücsörgő Gary Lineker elolvassa és ő dob nekünk egy adagot. Ja, igen az sem elhanyagolható, hogy egy futballegenda mosolyog vissza ránk és olvasgatja a tweetjeinket… tekintély elve? Az bizony.
Ezzel a húzással bevezethetjük a “sok legyet egycsapásra” fogalmát, mert ez bizony derék reklámipari működés volt.
Ezt persze, ha nekünk nem is hiszed el, nézd csak mi történik a megállóban. A kedvtelen, buszra váró emberek egy-kettőre boldog, gyermeki örömmel arcukon osztják meg egymással ajándékchipsüket, ja és azt se feledjük el, hogy közben több száz/ezer emberrel osztották meg a történetet online. Nem szeretnénk spoilerezni, szóval előbb nézd meg a videót…
nos, természetesen egy ponton kiderül, hogy nem passzíroztak be egy válogatott futballistát egy gépbe, de persze a lényegen ez mit sem változtat 😀

Ha Geroge Clooney-t nem is tudod meggyőzni, hogy segítsen neked reklámozni, még számtalan technika, taktika, elmélet és trükk létezik. Ezek mind hadra foghatóak, hogy az oldaladon harcoljanak, és ehhez nincs más dolgod, mint írni nekünk:
Creative Agent

Szerző: Mándi Ferenc | Módosítva: 2016-január-19


Tárhely Bérlés Social Babysitting BM Média